Nuffnang Ads

Wednesday 23 April 2014

Mengapa Sukar Untuk Mengaku Kesilapan

Assalamualaikum...

Bersyukur kehadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnianya masih dapat terus bernafas di muka bumi yang indah ini. Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad saw. Sejak akhir-akhir ini banyak perkara yang berlaku. Namun semua itu di harungi dengan penuh rasa tabah dan syukur.

Gambar Hiasan
Dunia hari ini penuh dengan pelbagai ragam manusia. Ada beberapa perkara yang menjadi persoalan pada eyza antaranya ialah mengapa manusia sukar untuk mengaku kesilapan. Kadang kadang eyza sendiri pun tak terlepas dari menghadapinya. Ye la kita bila ada masalah jer mesti akan menunding jari mencari salah orang lain. Antara ayat yang selalu boleh dengar ialah : "kau lah punca semua ni berlaku", " ni semua nya salah kau","klo bukan sebab kau semua ni tak kan jadi" dan macam-macam lagi lah. Kenapa tak cakap "ni semua silap saya?", "maaf di atas kecuaian saya", sukar ke nak mengaku salah? 

Ermm kita ni manusia biasa yang tak sempurna, namun apa salah nya jika lebih berfikiran positif dalam apa jua perkara yang berlaku. Kerana semua ini ada hikmah di sebaliknya. Cuba bila ada masalah, kita dok and flashback balik mana silapnya, kadang-kadang masalah yang berlaku tu sebenarnya datang dari diri kita sendiri, kegagalan kita dalam menanggani nya.. muhasabah diri dan cari jalan penyelesaian adalah lebih baik dari terus menunding jari dan mencari salah orang lain atas kesilapan sendiri adalah suatu sikap patut dielak..

Kita sebagai umat islam terdapat banyak cara yang boleh digunakan bila kita sedang hadapi masalah iaitu;

1. Banyakkan beristighfar
2. Solat, berdoa dan mohonlah petunjuk dari Allah swt.
3. Dapatkan nasihat/ pandangan keluarga atau kawan dalam menanggani masalah..


No comments:

You might also like: