Nuffnang Ads

Monday, 19 May 2014

Tips Makan Tetapi Tetap Berdiet


Makan tetapi tetap berdiet? Macam mana tu? Diet, tak semestinya tak makan. Tahukah anda bahawa terdapat banyak cara yang boleh diamalkan untuk berdiet secara sihat antaranya ialah : 

  1. Bataskan penggunaan garam dan elakkan MSG
  2. Kurangkan menggoreng. Banyakkan menumis, rebus, kukus atau panggang
  3. Makan secara normal, 2-3 kali sehari. Ingat!! jangan makan terlalu kenyang. Disarankan untuk makan semasa lapar sahaja
  4. Jangan makan secara terburu-buru, makanlah dengan tenang dan kunyah makanan secara perlahan-lahan
  5. Elakkan makan sebelum tidur. Sekurang-kurangnya 3jam sebelum anda tidur dan
  6. Ambillah makanan yang banyak mengandungi anti oksida seperti buah-buahan atau sayur-sayuran
Selamat mencuba..

Segmen Bloging + Menang Hadiah


KLIK BANNER UNTUK JOIN

Salam 1 Malaysia. Segmen terbaru kini dilancarkan! Tujuan segmen ini diadakan untuk beramah mesra sesama blogger. Yang tak kenal, kini boleh berkenal-kenalan. Menambah rakan maya. Yang bestnya segmen ini menyediakan hadiah menarik buat pemenang bertuah!

HADIAH:
USB Flash Drive/Pendrive 8GB
Jewellery Fashion 1 set
Novel
T-Shirt
Fridge magnet
Keychain

Segmen Blogging + Menang Hadiah! anjuran dan tajaan Yumida

TAMAT: 29 MEI 2014 – Jam 11.59 malam

Sunday, 18 May 2014

5 Cara Bakar Kalori

Menurut sumber dari wikipedia kalori bermaksud sejenis unit tenaga. Perkataan ini berasal dari bahasa Perancis yang mengambil perkataan Latin calor (haba). Kalori telah digantikan dengan unit SI joule dalam kebanyakan bidang, namun ia masih selalu digunakan dalam konteks tenaga yang diperolehi daripada makanan.


Tahukah anda bahawa terdapat 5 cara berkesan yang boleh  membantu untuk membakar kalori dalam badan antaranya ialah :

  1.  Jangan makan berlebihan walaupun jamuan terhidang menggoda jiwa
  2. Cuba untuk minum secawan teh hijau setiap pagi. Ini adalah merupakan kajian yang telah dilakukan di  University Of Switzeland yang menemukan bahawa teh hijau meningkatkan jumlah  kalori yang dibakar oleh badan
  3. Beri tumpuan kepada apa yang anda makan. Jangan makan sambil membaca, menonton tv, belajar atau menjawab email. Ini kerana, tanpa di sedari anda akan makan dalam suatu kuantiti yang banyak.
  4. Setiap kali ke restoran, pesan makanan dengan sajian kanak-kanak (iaitu sajian dalam kuantiti yang kecil)  atau salad tanpa hidangan utama
  5.  Jangan letakkan makanan di tepi katil atau berdekatan dengan anda ketika menonton tv. Letakan di tempat yang jauh atau sukar dicapai.


Saturday, 17 May 2014

Kegagalan Anugerah Yang Terindah

Assalamualaikum...

Kegagalan
Kegagalan Anugerah Yang Terindah
Bumi mana yang tidak pernah ditimpa hujan? Langit mana yang tidak pernah mendung? Laut mana yang tak pernah bergelora? Mana ada manusia yang tidak pernah disentuh rasa duka dan bahagia? dan tiada siapa pun yang tidak pernah mengalami kegagalan sebelum mengecapi sebuah kejayaan. Itu lah lumrah kehidupan yang perlu kita tempuhi sebagai khalifah dimuka bumi yang luas ini. Bersyukurlah ke atas apa jua yang telah dianugerahkan olehNya kerana Dia lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambanya.

Kegagalan bukanlah suatu perkara yang semua orang inginkan. Berani gagal bermakna pintu kejayaan sedang terbuka kerana kita akan merasakan lonjakan semangat untuk mengubah kehidupan sedia ada dan langkah yang diatur akan jadi lebih rapi kerana kita tidak mahu jatuh sekali lagi di tempat yang sama.

Sebenarnya kegagalan banyak mengajar kita erti dalam menjalani hidup. Sekali kita mengalami kegagalan tidak bermaka kita tak boleh nak bangkit. Ia juga mengajar untuk kita menjadi lebih kuat dan tabah dalam mengaharungi liku-liku kehidupan didunia ini.

Oleh itu, apabila bertemu dengan kegagalan, sambutlah dengan ucapan salam perkenalan agar kita mampu untuk belajar memperbaiki diri daripada guru yang tidak berkata-kata ini. Ketahuilah bahawa kegagalan sebenarnya mendidik kita untuk terus berusaha dalam memperbaiki kesilapan diri, emosi dan membuka minda dalam memikirkan jalan terbaik dalam mengangganinya.

Yakinlah bahawa kegagalan dan kesulitan itu sebenarnya akan menguatkan hati, menghapuskan dosa, menghancurkan ego serta mengaburkan rasa sombong. Malah, kegagalan serta kesulitan itu akan menelan kelalaian dan menjemput untuk berzikir, memujuk agar berdoa dan membalut hati dengan selendang kesabaran. Berfikiran positif dalam setiap sudut apabila sedang dilanda kesulitan. Ketahuilah bahawa setiap yang berlaku telah diatur sebaik-baiknya oleh Pencipta Yang Maha Agung. Jadikan sebuah kegagalan sebagai suatu anugerah yang terindah kerana tanpanya tidak akan mengenal erti untuk berusaha.


" Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu. Dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah Mengetahui sedang  kamu tidak mengetahui" 
(al-Baqarah : 216)


Friday, 16 May 2014

Terima Kasih Cikgu

Terima Kasih Cikgu
Terima Kasih Cikgu

Terima kasih Cikgu,
Kau ibarat lilin yang membakar diri
Memberi bimbingan dan didikan kami
Menahan sabar akan kerenah dan kedegilan kami 
Namun tak tidak mengenal erti berputus asa dalam mendidik anak bangsa

Terima kasih Cikgu,
Kau ibarat cahaya yang menerangi
Memberi sinar dan harapan untuk kami dalam memcapai sebuah kejayaan
Kau tak pernah mengenal erti penat dan lelah
dalam mendidik kami untuk menjadi seorang insan yang berjaya dan berguna

Pengorbanan mu dalam mencurahkan ilmu tiada tandingnya
Tiada apa yang paling bermakna bagi mu selain dari melihat kejayaan anak didikmu
Jasa yang mu curahkan akan sentiasa kami kenang 
kerana mu adalah peneraju kami dalam mencapai kejayaan kami pada hari ini
Terima kasih Cikgu....

Selamat Hari Guru...

Wednesday, 14 May 2014

Kreatifnya Gubahan Buah Tembikai | Wordless Wednesday#

Assalamualaikum...

Apabila tangan yang kreatif mula mengoperate tembikai.. cam ginilah jadinya....









Sumber gambar dari google

Monday, 12 May 2014

Kembali dengan semangat yang baru

Assalamualaikum...

ehsan google

Lama rasenye tak berblog..
al-maklumlah laptop masuk bengkel so semua aktiviti tergendala seketika...

Cuma berkesempatan untuk blogwalking je tu pun atas jasa baik en. handphone... 
tak puas rasanya bila tengok skrin yang comel nie... 

Kini aku datang dengan satu semangat baru...
untuk terus berblog walaupun baru nak belajar merangkak...
Berbekalkan semangat dan iltizam yang tinggi dan 
harap sangat agar tak jadi hangat-hangat tahi ayam...

Kita nie suka macam tu kan
Buat kerja pada mulanye beria..
 nak buat itu dan ini, rancang macam macam, 
yang anehnye tu kadang-kadang ni tak tercapai dek akal yang waras ni, 
nak yang gempak aje..
tapi....
sudahnya buat separuh jalan je...
haha bukan apa 
cuma nak mengingatkan pada diri sendiri je
tak salah jika nak berangan tapi jangan lah berlebihan
jika inginkan sebuah kejayaan 
ia perlu datang bersama dengan sebuah usaha tanpa rasa putus asa...
baru kita akan nampak hasilnya...

Wasalam..

Wednesday, 7 May 2014

Apabila berlaku Monday vs Friday

Assalamualaikum....

Agak-agaknye ada tak antara anda yang bersikap macam nie???


Monday



Friday.. Yah00000!!

Gambar : Ihsan Google



Friday, 2 May 2014

Apabila hati mula berbicara


Apabila ku duduk termenung seorang diri
Menghayati keindahan malam ciptaan Illahi
Mengira bintang yang menghiasi langit malam
Jauh dari kesibukan kota...

Alangkah indah jika hidup yang dilalui ini
Tiada masalah dan cabaran yang perlu ditempuhi
Sungguhpun  begitu perjalanan hidup ini telah tertulis oleh Pencipta Yang Maha Esa
Suka dan duka perlu ku harungi jua
Namun ia bergantung pada diri ini adakah mahu jadi yang terbaik atau sebaliknya
Setiap yang berlaku pasti ada pengajaran dan hikmah yang tersembunyi
Yang akan mengajar akan erti sebuah kehidupan


Kita sebagai hambaNya perlulah sentiasa rasa syukur akan segala nikmat yang dikurniakan
Jangan sesekali mengeluh atau merungut 
Jadilah hamba yang taat dan patuh akan perintahnya
Nescaya suatu hari nanti akan ada sinar bahagia yang menanti...

Sekian saja coretan yang kelam kabut ini..
Eyza tak pandai nak menyusun ayat
Cuma ingin meluahkan dan kongsi apa yang berlegar kat fikiran saja...

You might also like: