Nuffnang Ads

Friday, 11 April 2014

Jangan Pilih Jalan Mudah Dalam Menanggani Masalah



Bersyukur ke hadrat Illahi kerana masih diberi peluang untuk terus bernafas dimuka bumi milikNya yang indah ini. Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad saw. Semoga hari jumaat yang mulia ini memberi seribu satu erti dalam menjalani ibadah dan kehidupan.

Pagi ni eyza ada baca metro online. Main page artikel yang bertajuk 'PIL TAMBAH DOSA'.  Kadang-kadang apa yang berlaku hari susah nak ditafsirkan, banyak perkara yang tak diduga berlaku. Kita sebagai manusia perlulah sentiasa rasa bersyukur dengan nikmat hidup yang telah dianugerahkan oleh Yang Maha Pencipta. Sentiasa bermuhasabah agar tidak terus hanyut dalam nikmat dunia.

Berzina, mengandung anak luar nikah, terjebak dalam gejala sosial dan macam-macam lagi. Kadang-kadang bila dengar berita sebegini eyza rasa takut dengan apa yang terjadi. Takut diri, keluarga dan sahabat menjadi mangsa.  Nauzubillahi min zalik”

Tapi eyza rasa terpanggil untuk menyuarakan pendapat tentang isu ini kerana eyza rasa masih banyak lagi jalan penyelesaian yang boleh kita lakukan. Jangan mengambil keputusan atau jalan yang singgat untuk menyelesaikan masalah antaranya ialah dengan merujuk pada keluarga, kaunselor atau pakar psikologi dan sebagainya bagi membantu dalam menanggani masalah yang sedang dialami. Janganlah pilih jalan yang mudah untuk menyelesaikan masalah kerana ia boleh memudaratkan diri dan orang sekeliling dan janganlah ditambahkan lagi dosa yang sedia ada. Mohonlah pada Yang Esa kerana ia Maha Mendengar dan Maha Pengampun.


Hidup ini masih panjang perjalanannya dan kita tak tahu apa yang akan berlaku pada kita dimasa akan datang kerana itu adalah rahsia Allah swt. Kita sebagai hambanya berusaha lah untuk menjadi yang terbaik dan memperbaiki kesilapan yang telah dilakukan. Ketahuilah bahawa tiada insan yang sempurna didunia ini tapi bagaimana untuk menjadi sempurna adalah bergantung pada diri sendiri iaitu sempurna di sisi agama dan Allah swt dengan melaksanakan segala perintahNya. InsyaAllah.. (macam tazkirah dihari jumaat la plak). Erm apapun ini hanya pandangan peribadi eyza sahaja. Semoga ia memberi seribu satu iktibar tentang kejadian yang berlaku.

1 comment:

Aku Penghibur said...

kita harus memikirkannya secara matang jangan baut keputusan tergesa-gesa.. luahkanlah pada tuhanmu yang selalu ada untuk dirimu

You might also like: