Nuffnang Ads

Tuesday 22 April 2014

Manfaat Teh Untuk Kecantikan

Teh merupakan minuman untuk kesegaran, selain itu ia juga mempunyai manfaat yang tersendiri untuk kecantikan antaranya ialah :

Mengurangkan sakit pada luka melecur
Cara :Lekapkan uncang teh yang basah ke kawasan yang melecur  kira-kira 5 minit  dan ulangi beberapa kali sehingga anda dapat rasa sakit melecur tadi berkurangan. Teh mengandungi bahan anti bakteria. Cara ini juga selamat pada kanak-kanak.


Mengatasi mata yang penat
Cara : Merendam dua uncang teh dalam air panas dan sejukkan. Setelah sejuk lekapkan uncang teh tersebut ke mata selama 15-20 minit.

Sebagai ubat kumur
Cara : Teh boleh dijadikan ubat kumur yang cukup efektif, Kumur teh yang beraroma seperti pudina atau teh yang dicampurkan dengan garam


Mencantikkan kaki
Cara : Rendam kaki dengan teh komomil yang dicampur dengan garam. Ia membantu untuk membuat kaki kelihatan bermaya dan cantik

Membantu menghilangkan parut
Cara : Parut luka terkena pisau atau melecur boleh diatasi dengan meletakkan uncang teh basah pada kawasan luka.

Kulit kepala sihat dengan teh
Cara : Panaskan setengah cawan minyak zaitun di dalam kuali. Campurkan dua sudu teh lavender yang telah ditumbuk dan dua isi uncang teh pudina. Jangan didihkan. Urut bahan ini pada kulit kepala. Bungkus rambut dengan penutup kepala selama 20 minit atau lebih. Bilas rambut dan keringkan. Lakukan sebulan sekali agar kulit kepala sihat dan menguatkan akar rambut.

Teh sebagai rawatan wajah
Cara : Campur satu sudu kecil oat halus bersama teh herba wangi bagi membuat skrub muka. Biar kering dan bilas. Bagaimanapun jangan lakukan jika kulit anda sensitif. atau anda boleh juga membuat pes segar atau masker dengan mencampurkan teh herba wangi bersama susu tepung. Gosok pada muka dan biar kering. Selepas itu bersihkan dengan tisu sebelum membasuh muka.

semoga perkongsian ini memberi manfaat buat anda....

No comments:

You might also like: