Nuffnang Ads

Friday 28 March 2014

TEGURLAH DENGAN CARA BERHEMAH

Assalamualaikum,

Ketahuilah bahawa kita ni bukannya maksum seperti Nabi dan Rasul yang sentiasa terpelihara oleh Allah SWT daripada dosa. Kita juga bukan seperti malaikat yang terhindar daripada dosa dan maksiat kepada Allah SWT. Namun untuk memperbaiki kesilapan menegurnya perlu lah dengan cara yang berhemah agar ianya tidak mengguriskan hati dan perasaan orang lain. Dengan teguran eyza rase kita akan sedar atas kesilapan, kelemahan dan kesalahan dalam diri.

Sebagai manusia biasa kita tak terlepas dari melakukan kesilapan, begitu juga dengan eyza. Sedikit terkilan apabila kesalahan yang dilakukan itu ditegur dengan cara yang tidak berhemah , walhal perkara tersebut boleh diselesaikan dan tak perlu nak perbesarkan pun (hehe termeluahkan perasaan la plak, sori yerk). Kata orang  bila marah jangan pendam-pendam nanti jadi dendam. Sebenarnya eyza tak ambik hati pun dengan officemate eyza tu. Biasa la miss undertanding jerk, cuma cara dia menegur tu buat eyza terase (sensitif orangnya pulak minah nie ).



Kadang-kadang ada beberapa sebab kenapa orang yang di tegur tidak boleh menerima teguran itu bukan lah kerana dia tidak boleh berubah dan memperbaiki kesalahan, tetapi di sebabkan cara dan kaedah teguran yang kurang bijak atau tidak sesuai pada orang yang di tegur itu. Tetapi teguran dengan cara yang tidak betul dan berhemah menyebabkan keadaan menjadi semakin buruk. Maka tidak hairan lah sekiranya ada yang tidak dapat menerima teguran kerana kesilapan cara menegur seperti sindirian, perlian, cacian, makian, terlalu emosi semasa menegur,menegura di khalayak ramai, seterusnya memalukan orang yang di teguranya dan sebagainya.

Seperti biasa eyza nak share skit tips cara untuk menegur kesilapan orang, harap ia berguna dan boleh try jika mahu (wah cam nak bagi resepi plak hehe) antaranya ialah : 
  • Tidak merendah-rendahkan orang yang ditegur
  • Pilihlah waktu yang sesuai untuk menegur -  lakukan dengan cara sembunyi agar tidak menjatuhkan aib dan memalukan orang yang ditegur 
  • Memahami kedudukan orang yang ditegur, dan
  • Gunakan gaya bahasa yang paling sesuai agar tidak mengguriskan perasaan oarang yang di tegur, pendek kata jangan la sound direct cakap tu kena la berlapik.

Semoga ia nya memberi manfaat kepada anda.

Wasalam...


3 comments:

Shahrul Yusof said...

Setuju, ada masanya kita perlu meneliti orang-orang yang perlu kita tegur untuk mengelakkan sebarang konfrontasi :-)

PetakBunga said...

tegur dr hati..sampai ke hati

Akupenghibur.com said...

sangt setuju... menegur jangan sampai memalukan

You might also like: