Nuffnang Ads

Thursday, 27 March 2014

MENGHINDARI HASAD DENGKI

Assalamualaikum,

Alhamdulillah eyza masih berpeluang untuk berkongsi coretan bersama anda walaupun tak seberapa. Tadi masa eyza tengok drama kat tv3- Demi, banyak pengajaran yang diperolehi dari jalan cerita drama tersebut.

Terasa ingin membicarakan hal berkaitan dengan hasad dengki ini (yang ada kaitan dengan drama tadi). Dengki dan khianat adalah penyakit hati. Ia bermula dari hati atau cemburu terhadap orang lain. Jika tidak diubati, ia boleh menjurus kepada sifat dengki dan dendam, seterusnya mendorong kepada mengkhianati orang lain. Sebagai contoh apabila seseorang yang tidak gembira/ rasa iri hati  apabila orang sekelilingnya memiliki kebaikan atau kelebihan.

Namun pada entry kali ni eyza hanya nak share cara bagaimana nak menghindari hasad dengki: 
  • Sentiasa melihat orang yang kita dengki itu dari sudut positif supaya aura negetif dapat digantikan dengan aura positif, seterusnya melenyapkan rasa dengki itu sedikit demi sedikit
  • Berlapang dada dan bersyukur dengan apa yang kita miliki dapat membantu membuang jauh-jauh perasaan iri dan dengki di dalam diri kita
  • Selalu beristighfar dan memohon keampunan kepada tuhan agar hati yang kotor dapat dibersihkan. Apabila hati kita bersih maka sukar untuk hasad dengki menular dalam sanubari kita
  • Elakkan dari mengikuti perkembangan individu yang kita dengki seperti tidak menghubunginya atau apa-apa laman sosial yang berkaitan dengannya. Sekurang-kurangnya ia dapat membantu mengurangkan rasa dengki yang sedia ada.
  • Dan berdoalah kepada Tuhan supaya dihilangkan rasa iri hati, cemburu dan dengki khianat yang ada di dalam hati.
" Wahai Tuhan Kami. Ampunkan lah dosa kami dan dosa saudara-mara kami yang mendahului kami dalam iman,dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang beriman. Wahai Tuhan kami . Sesungguhnya Engkau amat melimpah belas kasihan dan RahmatMu""
(Surah Al-Hasyr :10)

Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada anda.
Wassalam...

4 comments:

Aku Penghibur said...

alhamdulilah baik sekali, teruskan entri bermanfaat seperti ini

Tedi said...

ya, sangat bermanfaat :)

eyza nieza said...

Terima kasih krn sudi bc entry eyza n beri support.. Insyaallah eyza akan cb utk kekal dan kongsikan cerita bermanfaat di masa akan datang.

eyza nieza said...

Terima kasih...

You might also like: