Nuffnang Ads

Wednesday 26 March 2014

KETENTUAN

Assalamualaikum....

Singkap kembali tragedi MH370 yang berlaku baru-baru ini banyak meninggalkan kesan yang mendalam pada masyarakat di dunia. Pelbagai spekulasi dan pandangan yang telah dikemukakan oleh masyarakat ada yang positif dan ada yang negetif.  Dengan pengumuman semalam dari YAB Perdan Menteri Dato' Seri Najib bin Abdul Razak yang mengisytiharkan berakhirnya MH370 di Lautan Hindi. Namun ketahuilah bahawa setiap apa yang berlaku itu adalah ketentuan olehNya. 

Sekadar perkongsian, mohon maaf andai coretan eyza membuat ada dikalangan anda rase terguris. Ezya rase empahty dengan kejadian yang berlaku dan terpanggil untuk meluahkan apa yang terbuku dihati, tiada niat untuk melukakan hati sesiapa. Besar harapan ini eyza masih berharap agar semua penumpang dan anak kapal MH370 masih selamat kerana masih banyak lagi persoalan tentang tragedi ini masih belum terjawab. Kenapa? Mengapa? itu hanya Allah sahaja yang mengehaui.


" Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan kami) sebelum Kami menjadikannya."
(Surah Al-Hadid :22)

dan 

"  Katakan lah (Wahai Muhammad) : ' Tidak  sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami'."
(Surah At-Taubah :51)

Sesuatu yang membuat kita jadi benar maka ia tidak akan membuat kita jadi salah. Sebaliknya, apa yang membuat kita jadi salah maka ia tidak akan membuat kita jadi benar. Jika keyakinan tersebut tertanam kuat dijiwa kita dan kukuh bersemayam di dalam hati maka tiap-tiap bencana akan menjadi anugerah, tiap-tiap ujian menjadi kurnia, dan tiap-tiap peristiwa menjadi pahala dan penghargaan yang paling berharga.

Justeru itu, janganlah sesekali merasa terhimpit sedikit pun, sebab tiap-tiap keadaan pasti berubah. Dan sebaik-baik ibadah adalah menunggu kemudahan dengan sabar.Walaupun begitu, yang ghaib terus tersembunyi dan Yang maha Bijaksana tetap pada keadaan dan segala sifat-Nya. Dan Allah mungkin akan menjadikan sesuatu yang baru selepas semua itu, tetapi hendaklah jangan lupa bahawa sesungguhnya selepas kesusahan itu tetap akan muncul kemudahan.

Pergantungan hati hanyalah kepada Alla, ketekunan hati untuk berzikir kepada-Nya dan qana'ah hati adalah sebab hilangnya keresahan dan kebimbangan, sebab munculnya kelapangan hati dan sebab bagi segala hidup yang baik. Tidak ada hati yang lebih sempit dan tidak ada jiwa yang resah daripada orang yang menggantungkan hatinya kepada selain Allah.

Walau apa pun terjadi eyza berharap semua ahli keluarga yang terlibat tabah menghadapi ujian dariNya. Insyallah ada hikmah disebalik apa yang telah berlaku ni.

Wassalam...

No comments:

You might also like: