Nuffnang Ads

Sunday 16 March 2014

AROMA PENENANG FIKIRAN

Tahukah anda terdapat beberapa jenis aroma yang boleh dijadikan sebagai penenang fikiran atau jiwa antaranya ialah :  

Oren Memberi kesan yang lebih baikkerana ia dapat memberi rasa yang nyaman  

Lemon Dengan cara menghidu aroma lemon ia boleh membantu untuk meningkatkan tumpuanserta lebih tenang dan nyaman. Dengan secawan teh lemon dapat mengurangkan 50% tekanan yang dihadapi  

Grapefruit Dalam aromaterapi, minyak grapefruit mempunyai sifat analgesic yang boleh membantu untuk menahan sakit  

Melati Bauwan dari bunga melati dapat mengurangkan kegelisahan dan dapat mengatasi masalah manstruasi dan monopaus. Selain itu, ia juga dapat membantu melancarkan proses kontraksi untuk ibu hamil.

Lavender Ia dianggap sebagai ubat altenatif untuk mengatasi depresi. Baunya menenangkan bagi pesakit yang menderita radang sendi dan rematik dan ia juga baik untuk masalah pernafasan dan pengsan selain menghilangkan sakit kepala. Sifat mengimbangi yang terdapat didalam lavender dapat memperbaiki masalah emosional. Selain itu juga dapat ia membantu seseorang itu untuk tidur lena.  
Tips : Untuk dapatkan tidur yang lena dan nyenyak, cuba titiskan minyak lavender pada bantal dan lihatlah keberkesanannya

Coklat Aroma ini menghasilkan endorphin iaitu hormon yang membuat seseorang itu rasa bahagia. Namun anda tidak perlu memakan coklat untuk mendapatkesannya, cukup sekadar mengidu aroma pun boleh memberi kesan yang sama. Selain itu, ia juga boleh menurunkan tekanan darah.

No comments:

You might also like: