Nuffnang Ads

Thursday 5 June 2014

Sifat Sahabat Yang Harus Dihargai

Assalamualaikum..
Sahabat, kawan, friends, atau  teman merupakan istilah yang membawa maksud yang sama. Setiap orang pasti mempunyai sahabat. Sahabat adalah seseorang yang selalu menemani kita disaat suka atau pun duka. Tanpa sahabat mungkin hidup ini terasa sepi. Eyza rasa semua orang di dunia ini mempunyai sahabat, namun ketahuilah untuk mendapatkan seorang sahabat yang sejati bukanlah mudah. Kata orang, sahabat semasa suka mudah dicari tetapi sahabat semasa berduka sukar untuk ditemui.

sifat sahabat
Sungguhpun begitu, kita sebagai manusia mestilah menghargai setiap perhubungan yang terjalin. Baik buruk seseorang sahabat itu, terimalah dirinya seadanya kerana kita hanyalah manusia biasa yang tak sempurna. Jika ada kesilapan yang dilakukan tegurlah dengan cara berhemah agar tidak mengguriskan hati dan merosakkan hubungan persahabatan yang terjalin. Ketahuilah bahawa persahabatan itu ibarat sekotak crayon. Masing-masing mempunyai warna yang berbeza, tetapi cuba kita padukan, ia akan membentuk sebuah pelangi yang indah...

Antara sifat sahabat yang harus dihargai :
  1. Sahabat-sahabat yang ceria dan menceriakan
  2. Sahabat yang memberi ketenangan
  3. Sahabatyang suka berbaiksangka
  4. Sahabat yang tidak suka mengata
  5. Sahabat yang ikhlas
  6. Sahabat yang jujur
  7. Sahabat yang baik tutur katanya
  8. Sahabat yang berfikiran positif
  9. Sahabat yang baik hati dan niatnya
  10. Seorang pedengar yang baik
  11. Seorang sahabat yang berani untuk membetulkan kita ketika kita membuat kesalahan agar tidak hanyut dalam kesalah yang dilakukan.



"Sahabat yang baik itu anugerah, tak perlu yang berserban mahupun yang berpurdah, cukuplah yang selalu membimbing kita ke jalan Allah swt...."

Wasalam..

No comments:

You might also like: