Nuffnang Ads

Monday 22 September 2014

Resepi: Siakap Stim ala Cik Eyza

Assalamualaikum. Bersyukur kehadrat Illahi kerana dengan limpah kurnianya eyza masih lagi dapat merasai nikmat keindahan ciptaannya. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhamad saw.

Kesibukan diri sejak akhir-akhir ni menghadkan eyza untuk mengupdate blog yang kian berhabuk ni.... rindu untuk mecoretkan dan berkongsi cerita, namun terpaksa dipendamkan dek kerana keadaan yang tak mengizinkan. Dalam entry kali ni eyza just nak share resepi siakap stim ala-ala cik eyza gitu, resepi yang create sendiri plus comment membina dari masterchef abahku yang tercinta..sedap sehingga menjilat jari.

Siakap Stim ala Cik Eyza
Bahan A:
1 ekor ikan siakap size sederahana
2 ulas bawang putih dicincang
1 batang serai dititik
2 inci halia di hiris halus
1 biji limau nipis dipotong bulat

Bahan B:(kuah)
1 cawan air
2 ulas bawang putih
1 biji bawang besar dipotong bulat
2 inci halia dihiris halus
2 biji asam boi jeruk
1/2 sudu teh taucu
1 biji cili merah dihiris serong
2 biji cili api
Garam, gula

Cara-cara:
1. Bahan A: Taburkan bawang putih yang dicincang dan serai ke dalam pinggan, letakkan ikan diatas bahan tadi. Lebih elok jika ikan tersebut di buang tulangnya. Taburkan halia dan limau di atas ikan. Kukus selama 10 minit.( agak-agak ikan separuh masak)

2. Bahan B: (kuah) Satukan semua bahan B dalam kuali, perasakan dengan garam dan gula. Masak sehingga mendidih dan tutup api.

3. Siramkan kuah  yang telah dimasak tadi  ke atas ikan dan kukus sekali lagi selama 10 minit.Setelah ikan masak boleh dihidang. Taburlah sedikit daun sup sebagai hiasan.


Selamat mencuba...
Eyza

No comments:

You might also like: